fbpx

Denkt u alstublieft met ons mee?

– 14 mei 2020 –

Hoi lezer,

Je kent het wel: je hebt een afspraak met visite op de planning staan en last-minute wordt deze afgezegd. Niet omdat zij er geen zin/tijd voor hebben, maar omdat er sprake is van een onverwachte verkoudheid die om de hoek komt kijken. Erg vervelend, maar niets om de ander kwalijk te nemen.

Je zult je misschien afvragen met welke insteek dit artikel is geschreven. We zullen je een korte inleiding geven. De laatste maanden krijgen wij steeds vaker last-minute een afmelding voor een bezichtiging, vrijblijvende waardebepaling of taxatie. Of sterker nog: de makelaar is op tijd op locatie, maar de klant is er niet. Wanneer er dan naar de betreffende klant wordt gebeld, wordt er met enige regelmaat niet opgenomen. Of men neemt op en geeft aan de afspraak te zijn vergeten of geen interesse meer te hebben. Wij willen ons graag (namens onszelf en onze opdrachtgevers) uitlaten over het eerste type: een bezichtiging. Er zijn drie vragen die wij graag kort met je doorspreken.

W A T  D O E T  H E T  M E T  D E  V E R K O P E R (S)?

De verkoper(s) kijken met positieve belangstelling en spanning uit naar de ingeplande bezichtiging(en). Het huis wordt opgeruimd, er wordt schoongemaakt, tijdelijk onderdak gezocht voor de aanwezige personen/dieren en soms wordt er zelfs een lekkere cake gebakken. Kortom, de verkopende partij heeft er voor proberen te zorgen een gezellig thuis  te creëren, om jou – als potentiële koper- te verwelkomen. Met enige regelmaat is het een race tegen de klok, omdat de afspraken tussen 09.00 en 17.30 uur gepland kunnen worden. Men is opgelucht en blij als alles op tijd klaar is en verheugen zich op de – hopelijk positieve – terugkoppeling van de makelaar. Hij belt deze keer erg vroeg en men bedenkt dat dit niet per definitie vervelend nieuws zal zijn. Toch heeft de makelaar dat wel. Hij vervolgt zijn gesprek met aan te geven dat de klant niet is geweest en ook niet bereikbaar is. Of dat de klant er niet is, maar wel opgenomen heeft om (vaak zonder schaamte) te zeggen de afspraak te zijn vergeten, inmiddels een ander huis te hebben aangekocht of tóch geen interesse meer te hebben. Uiteraard snappen wij ook dat het in bepaalde gevallen niet anders kan en daar is dan echt begrip voor. Maar beste bezichtiger, denk je er alsjeblieft aan wanneer je besluit niet te komen dit op tijd te melden? Laat het toch niet aankomen op het laatste uur. En laat het alsjeblieft helemaal niet aankomen op het niet melden van je annulering. Denk eens aan al het werk dat een verkoper gehad heeft om jou een prettige bezichtiging te wensen.

W A T  D O E T  H E T  M E T  E E N  P O T E N T I Ë L E  M E D E K O P E R?

Misschien heb je het zelf ook weleens meegemaakt: je wilt dolgraag een huis bezichtigen, maar op korte termijn is er geen plek meer, doordat er ontzettend veel gegadigden zijn. Je plant een afspraak voor een week later, maar je wordt er door de makelaar op gewezen dat men niet de garantie kan geven dat de woning dan ook nog daadwerkelijk beschikbaar is. In ons geval geven wij altijd aan dat, wanneer er een afspraak uitvalt, wij je zullen bellen om de afspraak mogelijk te vervroegen. Het kan tenslotte een groot verschil maken in sommige gevallen! Wanneer jij je niet afmeldt geef je indirect een andere geïnteresseerde niet de gelegenheid om een kijkje te komen nemen en bijvoorbeeld mee te doen in een biedingsprocedure. Het moment dat jij onbenut laat, kan voor een ander van onschatbare waarde zijn. Wil je dat alsjeblieft niet vergeten?

 W A T  D O E T  H E T  M E T  D E  M A K E L A A R ?

Niet alleen een verkopende partij ondervindt hinder van een annulering van een afspraak. Ook wij – als makelaarskantoor – voelen hier wat van. Een (over)volle agenda met soms maar een paar minuten tussen een volgende afspraak.  Liters benzine, enkele oplaadpunten en files verder is de makelaar op tijd jou dé rondleiding te geven en jij bent er niet. Jammer, want nu had een andere klant, die met spoed het uitgewerkte taxatierapport nodig had, deze al in de mailbox kunnen hebben als jij je netjes had afgemeld. Kortom, onze makelaars hebben er alles voor over om jou een waanzinnige rondleiding te geven, maar vinden het wel heel prettig om te horen wanneer jij er geen behoefte/tijd meer voor hebt. Dan kunnen wij (een van) onze andere klanten blij maken met het vervullen van een belofte.

Dus lieve kijker(s), houd je bovenstaande drie vragen in je hoofd bij het naderen van een bezichtiging?  Het kan voor komen dat je twijfelt en dat geeft helemaal niets. Maar meld het op tijd, zodat wij een ander misschien heel erg blij kunnen maken. Uiteraard is er begrip wanneer er in situaties enkel sprake is van overmacht.