– 30 juli 2020 –
Verkocht! Verkocht! Verkocht! Als warme broodjes over de toonbank. Het lijkt weleens of het allemaal vanzelf gaat, echter is dat alles behalve waar. Er is een groot verschil tussen wat jij ziet en wat wij zien als het een verkoop betreft. Daarom nemen we je graag eens mee in één van onze hoofdtaken: het verkoopproces. Heb je even?
Ik wil mijn huis verkopen en nu?
Bellen! Neem contact met ons op en plan eerst een waardebepaling in. Wij sturen 1 van onze makelaars bij je langs die rustig, onder het genot van een kopje koffie, met jou bespreekt wie wij zijn, wat we doen en wat we voor jou kunnen betekenen. Daarnaast zal de makelaar een rondje door de woning lopen om aan de hand daarvan de waarde te kunnen bepalen. Fijn detail: een waardebepaling is GRATIS.
Wat gaan wij voor je doen?
En dan. De makelaar gaat voor je aan de slag. Er zal een ‘Plan van Aanpak’ worden opgemaakt door één van de medewerkers op kantoor. Hier worden de aantekeningen van de makelaar in verwerkt, staan de kosten in opgenomen (voor het geval je verder met ons in zee gaat) en, wat jij mogelijk het meest interessant vindt, de advies vraagprijs. Die vraagprijs zuigt de makelaar uiteraard niet uit zijn duim. Hoe is de markt, wat doen de woningen in de buurt, hoe is de woning in vergelijking met de andere woningen, hoe is de afwerking, zijn er extra’s zoals een uitbouw of dakkapel? Allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van die belangrijke vraagprijs. Heb je vragen daarover of ben jij het niet eens met het advies? Schroom dan niet om te vragen hoe de prijs tot stand is gekomen.
We gaan verkopen!
Stap 1
Je gaat akkoord met het Plan van Aanpak. Super tof! Nu gaat het echte werk beginnen. Althans, voor ons was het al begonnen, maar nu moet je toch ook zelf aan de bak. We vragen je gegevens en maken de opdracht tot dienstverlening voor je op. Hierin staan alle afspraken nog 1 keer opgesomd. De fotograaf wordt ingepland en, in veel gevallen, ook de videograaf. Sinds kort hebben wij een heuse styliste in ons midden die graag nog even langskomt voordat de foto’s worden gemaakt om de puntjes op de i te zetten. Voor jou betekend dit opruimen, opruimen, opruimen. Tenzij je natuurlijk al onwijs netjes bent van jezelf. De makelaar zal bij de opname aanwezig zijn om direct de maten van de woning op te nemen en de plattegrond in te tekenen. De meiden van kantoor maken een account voor je aan, zodat je alle vorderingen in de gaten kan houden en de lijst van zaken en vragenlijst kan invullen.
Stap 2
De foto’s en de plattegrond zijn binnen. De brochure kan worden opgemaakt! Wat komt hierbij kijken? Wij vullen alle kenmerken in van de woning: van je berging tot aan de kadastrale gegevens, van het aantal kamers tot wat voor dakbekleding jouw woning heeft. Het energielabel, gegevens van je CV-ketel, omgeving van de woning, oppervlaktes, enz. enz. En dan: de tekst. Dit is één van de dingen waarin wij ons onderscheiden van andere makelaars. We besteden hier dan ook behoorlijk wat tijd aan. Jouw woning is een groot bezit, niet zomaar een ding wat je wegdoet en wie weet heeft het zelfs emotionele waarde. Hoe leuk is het dan om als aandenken een leuke brochure met prachtige foto’s en een toffe tekst met je mee te nemen?! Staat alles gereed? Dan willen wij graag eerst jouw goedkeuring, dus ontvang je de concept brochure.
Stap 3
Spannend, we gaan online! Eerst alleen via ons klantenbestand, dan via de social media en als laatst op onze website en, DE woningsite, funda.nl. Er wordt een Funda account voor je aangemaakt, zodat je zelf ook kan zien hoe vaak jouw woning wordt gevonden en hoe vaak er via Funda contact met ons wordt opgenomen. Plannen, plannen, plannen. Door de meiden op kantoor is er al rekening gehouden met jouw woning in de agenda van de makelaar. Zo kunnen wij op kort termijn inplannen en hoeven zowel jij als de geïnteresseerde niet zolang te wachten. De afspraken worden telefonisch met je besproken, waarna de bevestiging naar de geïnteresseerde wordt verzonden. Uiteraard mag de hele buurt het weten en wil je opvallen bij voorbijgangers, dus zal er direct een ’te koop’ bord worden geplaatst.
Stap 4
De bezichtiging. Tijdens de bezichtiging vertelt de makelaar details van de woning en omgeving, worden vragen beantwoord en doet hij natuurlijk zo goed mogelijk zijn best om de kijkers te enthousiasmeren. Staat er 1 bezichtiging of staan er 6 bezichtigingen achter elkaar? De makelaar zal altijd even enthousiast en vriendelijk blijven. En nu natuurlijk hopen dat het niet alleen bij een bezichtiging blijft…
We hebben een bod!
Yes! Er is een bod op je woning uitgebracht! Wat het bod ook is, wij gaan het met je bespreken. Wat denkt de makelaar van het bod, hoe voel jij je erbij, gaan we direct akkoord of komt er een tegenbod? Of, misschien dat je eerst de andere bezichtigingen nog wil afwachten. Wij proberen je hier zo goed mogelijk in te begeleiden, zodat jij ook achteraf tevreden kan zijn met je beslissing.
Laten we er even vanuit gaan dat je akkoord ben en dus een deal heb gesloten met de koper van jouw woning. De exacte afspraken worden vastgelegd en alle persoonlijke gegevens worden door ons kantoor opgevraagd. Vervolgens kan de koopovereenkomst worden opgemaakt. Je zal begrijpen dat dit een secuur werkje is. Ondanks dat we er soms meerdere op een dag moeten maken, blijven we controleren. De concept koopovereenkomst wordt eveneens door de koper en verkoper gecontroleerd, voordat de definitieve versie wordt opgemaakt. Finaal akkoord? Tekenen maar!
We plannen een afspraak in voor het tekenen van de akte. Eerst verkoper, daarna koper OF verkoper en koper op het zelfde moment. Tijdens het tekenen zal onze makelaar je per artikel vertellen wat het inhoudt.
GETEKEND!
Poeh, opluchting. Je huis is verkocht. Althans, verkocht onder voorbehoud. Heeft de koper een hypotheek nodig? Dan zal het ongeveer nog zo’n zes weken duren voordat je woning daadwerkelijk definitief is verkocht. Heeft de koper geen hypotheek nodig? Dan zijn alleen de drie dagen bedenktijd van toepassing en mag je de vierde dag van de daken roepen dat het definitief is. De meiden op kantoor zullen de akte verder verwerken. Je woning verandert van status op internet en in onze etalage, de nota wordt opgemaakt, de akte wordt per mail naar verkoper, kopen er notaris verzonden, het origineel gaat per post naar de notaris en in de agenda worden de data genoteerd van de ontbindende voorwaarden en het transport. Wanneer de woning definitief is verkocht zal de makelaar je bord in de tuin komen vervangen of je ontvangt ‘verkocht’ stickers voor op je V-bord.
Transport
De sleutel overdracht vindt plaats bij notaris. Voordat verkoper en koper naar de notaris vertrekken, maken wij graag nog een ronde door de woning. Is alles leeg? Doen alle apparaten het nog? Ziet het er nog zo uit als het moment waarop het werd verkocht? De meterstanden worden genoteerd en de deur kan dicht. Onze taak zit erop. Met een presentje nemen wij graag afscheid van de verkoper en koper en wensen hen beiden heel veel woonplezier in de nieuwe woningen.
WAT EEN TEKST! Ik was niet van plan het zo ontzettend lang te maken, maar misschien dat het juist wel aangeeft hoeveel werk een verkoop is. Ben je benieuwd hoe dit er in het echt uitziet? Volg ons op Instagram! Hier delen wij regelmatig ook beelden van ‘achter de schermen’. En wil je het zelf ervaren? Dan horen wij je graag =) Op zoek naar een makelaar in Barendrecht?